SEO voor makelaars in 5 tips

14/07/2020  in  Blog Innovatieve makelaar

Het moderne makelen heeft nogal wat voeten in de aarde. Online marketing inzetten, gevonden worden, zichtbaar zijn, relevant blijven… Is dat nou echt allemaal nodig? Het antwoord? Ja. Waarom? Omdat je wil dat die zoekende potentiële verkoper of verhuurder bij jou terechtkomt, en niet bij de beter zichtbare concurrent, toch? In deze blog nemen we je mee in de wondere wereld van het online organisch vindbaar worden door middel van SEO voor makelaars.

Wat is SEO?

SEO, of zoekmachine optimalisatie, is het optimaliseren van de website voor zoekmachines. Het doel van SEO is om zo hoog mogelijk in de relevante zoekresultaten van bijvoorbeeld Google of Bing tevoorschijn te komen. Dit doe je door kritisch te kijken naar de prestaties van de website, de content te schrijven voor de zoekende scroller en het zoekmachines zo makkelijk mogelijk te maken met titels, beschrijvingen en afbeeldingen… We zeiden niet dat het per se makkelijk zou zijn.

Tip 1. Gebruik simpele zoekwoorden voor makelaars, en gebruik ze vaak

Zoekende potentiële klanten gebruiken tegenwoordig vrijwel altijd lokale termen als ‘Makelaar Utrecht’ of ‘Huis verkopen Den Haag’. Onderzoek welke termen in jouw regio en markt vaak worden gebruikt, en verwerk deze zoekwoorden op een natuurlijke manier op je website en andere kanalen. Kanttekening: probeer niet íéder mogelijk zoekwoord op één pagina te proppen, maar cluster ze in onderwerpen en maak hier meerdere korte landingspagina’s van.

Tip 2. Praat maar liever normaal

Even terug naar ‘Makelaar Utrecht’ en ‘Huis verkopen Den Haag’. Google wordt steeds slimmer en is ontwikkeld genoeg om natuurlijke taal te herkennen. Bovendien wil Google de nadruk leggen op de relevantie en context van de content. Zinnen als “Bent u op zoek naar makelaar utrecht?” zullen meer en meer worden ‘afgestraft’ met een lagere relevantie score. Ga dus liever voor zoekterm-rijke teksten met lopende zinnen.

Tip 3. Gebruik originele teksten

Naast het feit dat de boetes voor schending van auteursrecht sowieso niet mals zijn, is Google ook niet soft wanneer ze zien dat content ergens anders op het web al te vinden is, zelfs als dat op je eigen website is. Één basistekst met kleine aanpassingen voor alle landingspagina’s zijn dus ook een no-go.

Tip 4. Denk in FAQ

Op welke vragen geef je als makelaar in het dagelijks leven vaak antwoord? Zet ze in een blog! Een blog is een makkelijke manier om nieuwe content toe te voegen aan je website en blogs zijn helemaal SEO proof, mits goed uitgewerkt natuurlijk. Een maandelijkse blog geeft je ook direct nieuwe content voor bijvoorbeeld je social media of de nieuwsbrief; bonus!

Tip 5. Bel OGonline

SEO is een langzaam traject van onderzoek, schrijven, analyseren en herschrijven op verschillende kanalen. Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Heb je nou niet de tijd of inspiratie om op regelmatige basis bezig te zijn met het vernieuwen en uitbreiden van de content op je website of je te verdiepen in de lokale vindbaarheid, maar wil je wel meedingen naar de eerste plek in de organische zoekresultaten? Neem contact met op met onze online marketeers. Zij duiken graag maandelijks in je website en statistieken om je makelaardij een online boost te geven.

Geïnteresseerd?

Weten hoe wij SEO voor jouw kantoor in kunnen zetten? Neem dan snel contact met ons op en vraag een vrijblijvende offerte aan.

Contact opnemen

BlogNog meer handige tips, tools en vastgoedmarketing kennis?
Lees ook onze andere blogs.

Bereikbaar via WhatsApp