SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is het verbeteren van de organische vindbaarheid van je website. Wanneer geïnteresseerden googlen op een dienst die jij met jouw kantoor aanbiedt, sta jij dan wel als één van de eerste bedrijven in de resultaten? Strategisch werken aan het verbeteren van je SEO is een lang traject waarbij je eigenlijk volledig bent overgeleverd aan de goden der vindbaarheid. In deze blog leggen we je uit hoe je met verschillende onderdelen van je website de vindbaarheid verbetert.
Content
Je website regelmatig voorzien van nieuwe content is altijd een goed idee. Voeg blogs toe, bouw een landingspagina specifiek om een veelvoorkomende klantvraag te beantwoorden of vernieuw de teksten op de bestaande pagina’s. Zoekende potentiële klanten gebruiken tegenwoordig vrijwel altijd lokale termen als ‘Makelaar Utrecht’ of ‘Huis verkopen Den Haag’. Onderzoek welke termen in jouw regio en markt vaak worden gebruikt, en verwerk deze zoekwoorden op een natuurlijke manier op je website. Kanttekening: probeer niet íéder mogelijk zoekwoord op één pagina te proppen, maar cluster ze in onderwerpen en maak hier meerdere korte landingspagina’s van.
Foto’s
Wist je dat zoekmachines geen foto’s kunnen zien? De ‘spiders’ die jouw website uitpluizen op zoek naar relevante zoekwoorden zien alleen de naam van het bestand. Als al jouw foto’s dus “img.1” of “foto voorgevel” heten, dan is er voor hen niet veel te indexeren. Geef je de foto’s op jouw website passende ‘alt attributen’, zoals een naam en beschrijving met relevante steekwoorden, dan kunnen zoekmachines je ook op basis van fotomateriaal beter vindbaar maken voor geïnteresseerde zoekers.
Techniek
Zoekmachines die een website indexeren kijken naar hoe up-to-date een website is en naar hoe makkelijk een bezoeker over de website kan navigeren. Onderneemt deze bezoeker acties of verlaat hij direct de website omdat deze niet goed werkt of irrelevante informatie toont? Door de website te optimaliseren op snelheid, functionaliteit en structured data zorg je ervoor dat zoekmachines je website goed kunnen beoordelen. Door de website up-to-date en snel te houden, ding je mee naar de eerste plek in de zoekresultaten op Google.
Bonus: socials
Wist je dat je socials gebruikt worden als ‘officieel’ kanaal voor jouw bedrijf? Wanneer je op je eigen naam zoekt, zie je dus eerst je website, dan je Google Mijn Bedrijf vernoeming en dan alle social media kanalen die je geregistreerd hebt. Zorg dus dat je een of meerdere social kanalen hebt draaien. Bonus tip in de bonus tip: de hashtags op social media zorgen voor een betere vindbaarheid van de berichten die je post. You’re welcome :-)
SEO is een lang traject van onderzoek, schrijven, analyseren en herschrijven op verschillende kanalen. Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Heb je nou niet de tijd of inspiratie om op regelmatige basis bezig te zijn met het vernieuwen en uitbreiden van de content op je website of je te verdiepen in de lokale vindbaarheid, maar wil je wel meedingen naar de eerste plek in de organische zoekresultaten? Neem contact met op met onze online marketeers. Zij duiken graag maandelijks in je website en statistieken om je makelaardij een online boost te geven.