In 5 stappen naar effectieve online leadgeneratie

14/05/2020  in  Blog Innovatieve makelaar

Nieuwe leads binnenhalen voor verkoop-, verhuur- of taxatie opdrachten is misschien wel het grootste hoofdpijndossier voor makelaars. Vaak hebben deze kantoren alle middelen al in huis voor leadgeneratie, maar zijn ze zich niet bewust van de potentie die schuilt in het actief combineren van bijvoorbeeld de website, een tool en een social media kanaal. Met andere woorden: het inzetten van bestaande middelen voor een slimme online marketing campagne om nieuwe leads binnen te slepen. In deze blog vertellen we je in vijf stappen hoe je een effectieve online campagne opzet, uitvoert en nieuwe leads binnenhaalt.

1. Strategie

Bij alles wat je doet, heb je een doel voor ogen. Zo ook bij een online campagne. Bedenk wat het doel is van de campagne, welke ‘klanten’ je wil bereiken en welke handeling je wil dat zij uitvoeren. Hoe specifieker je doelgroep en doelen zijn, hoe makkelijker je deze kunt uitvoeren, analyseren en kunt controleren op ‘geslaagdheid’. Ga dus niet voor ‘meer mensen bereiken’ of ‘meer likes op de Facebook pagina’, maar voor ‘75 voorinschrijvingen voor nieuwbouwproject X’ of ‘150 ingevulde waardetest aanvragen via de website’.

2. Kanalen

Als je weet wie en wat je wilt bereiken, kun je nagaan via welke kanalen je deze doelgroep kunt vinden. Zitten zij op een social media kanaal als Facebook, Instagram of LinkedIn? Of kun je ze beter bereiken met advertenties via Google of Bing? Kies maximaal 2 kanalen per campagne waar je je content op laat zien. Het ‘eindpunt’ voor de online campagne is een landingspagina op de website waar de doelgroep de gewenste actie snel en zonder afleiding kan uitvoeren. Dat is dus niet de algemene contact of homepagina.

3. Content

Een gemiddelde post op een bedrijfspagina bereikt nog maar 2% van de volgers en de kans dat je mensen buiten je eigen netwerk bereikt, ligt ergens onder het vriespunt… Vergeet het maar. Daarom maak je een advertentie die jouw doelgroep aanspreekt: kort. krachtig en to-the-point. Een mooie visual, een kort tekstje en een CTA (call to action) knop waarmee ze direct naar de pagina gaan waar ze moeten zijn. Deze pagina is natuurlijk voorzien van soortgelijk beeldmateriaal, zodat bezoekers direct weten dat ze goed zitten, en niet wegklikken omdat ze denken dat ze op spam geklikt hebben.

4. Uitvoeren

Vervolgens richt je de advertenties in met een budget en looptijd en specificeer je de doelgroep met alle kennis die hebt. Hoe oud zijn ze, waar wonen ze, waar zijn ze in geïnteresseerd? Alles wat kan helpen om jouw advertentie aan de juiste mensen te laten zien. Kijk geregeld naar de tussentijdse resultaten in het overzicht. Zie je geen of te weinig resultaten? Zet de advertentie dan uit en onderzoek het probleem. Een slecht scorende advertentie is ernstig zonde van het budget.

5. Analyseren

Na afloop van de campagne kijk je terug op de resultaten. Hoeveel gewenste acties zijn er uitgevoerd? Door wie is dit gedaan en via welk kanaal en welke advertentie kwamen zij binnen? Hoeveel mensen hebben wel op de link geklikt maar niet de actie uitgevoerd? Al deze informatie haal je uit de analysetools van social media kanalen en je website, uit de ingestelde Facebook Pixel, Google Analytics en natuurlijk het aantal formulieren of aanvragen dat je hebt binnen gehad. Met al deze informatie kun je nagaan of de advertentie geslaagd is en vind je waarschijnlijk verbeterpunten voor een nieuwe campagne of doelgroep.

Klinkt het effectief binnenhalen van nieuwe leads je goed in de oren, maar lijkt het proces van een online campagne vooral op een héél-ver-van-mijn-bed show? OGonline werkt al jaren aan de nieuwste tools, media en middelen zodat makelaarskantoren zich online kunnen onderscheiden en wij weten dus ook precies welke combinatie voor jouw kantoor de meeste resultaten oplevert. We nemen al het werk uit handen en houden overzicht over de lopende advertenties. Het enige wat jij ziet gebeuren, is de contactformulieren die binnenkomen in de mail. Wil je meer informatie of vrijblijvend kennismaken? Neem contact met ons op of vul een vrijblijvende offerte aanvraag aan via onderstaande knop.

Geïnteresseerd?

Weten hoe een effectieve online campagne er voor jouw kantoor uit zou zien? Neem dan snel contact met ons op en vraag een vrijblijvende offerte aan.

Contact opnemen

BlogNog meer handige tips, tools en vastgoedmarketing kennis?
Lees ook onze andere blogs.

Bereikbaar via WhatsApp